Revision

De flesta ser revisionen som ett nödvändigt ont, men företagets årsredovisning är oftast den första finansiella informationen som externa intressenter tar del, den offentliga revisionsberättelsen är därför ett viktigt kvitto för bolagets ekonomiska hälsa.

Planering

Revisionsarbetet börjar med att din revisor samlar in all nödvändig information för att kunna planera så att granskningen kan ske effektivt. Fokus ligger på att granska väsentliga områden där risken för fel kan vara stor.

Granskning

Revisorn granskar, analyserar och bedömer både bokföring, årsredovisning och styrelsens och VD:s förvaltning. Granskningen baseras på ett urval i syfte att fånga upp väsentliga och riskfyllda poster. För att verifiera företagets redovisning granskar revisorn de olika posterna i redovisningen mot olika underlag. Om t.ex. lagret är en väsentlig post kan detta innebära att revisorn är med vid lagerinventeringen. Ett viktigt inslag i revisionen är analytisk granskning där redovisade siffror och olika nyckeltal jämförs med andra år och med andra företag i branschen samt att samband mellan olika poster är rimliga. Arbetet utmynnar i en slutsats om årsredovisningen ger en rättvisande bild av företagets finansiella ställning och resultat.

Rapportering

Revisorns slutsatser rapporteras i revisionsberättelsen som är en offentlig handling. Vi rapporterar även våra iakttagelser direkt till företagsledningen och lämnar förslag till förbättringar, dessa rapporter är inte offentliga och omfattas av revisorns tystnadsplikt.

Intresserad?

Skicka in ditt namn och telefonnummer så hör vi av oss och berättar mer om hur Metric Accounting kan hjälpa ditt företag.

John Lindholm

VD, Transiett AB

“Vi har jobbat med Metric sedan vi startade bolaget. De har varit kunniga, proffsiga, engagerade och på köpet väldigt trevliga. De har också kommit med bra tips och råd i vår egen tillväxtresa och varit ett jättebra bollpank i alla möjliga frågor som dyker upp när man är ett nystartat företag. Jag kan varmt rekommendera Metric!”

Vanliga frågor

Hur lång tid tar det att bli kund hos er?

Om du inte redan idag har av en hjälp en annan byrå så tar det ca en vecka 5 minuter att bli kund hos, vi är bara ett samtal eller mail bort det att ni kan komma igång med er redovisning hos Metric. Om du idag är anknuten till en annan byrå är det er överenskommelse som styr när du kan byta till oss. Vi hjälper till i den övergången och tar kontakt med er befintliga byrå och samlar in all nödvändig information för att gör det så enkelt som möjligt för dig.

Jag behöver starta ett AB, hjälper ni till med det?

För många är det krångligt att starta ett AB, ofta väljer man man därför ett lagerbolag. Det man inte vet om är att det är lika många steg att fullfölja oavsett om man startar bolaget helt själv eller köper ett lagerbolag. Låt oss hjälpa dig med registrering hos Bolagsverket tills dess att du ställer ut din första kundfaktura. Det blir både billigare och effektivare. Det är många steg på vägen, men vi stöttar dig under hela processen och ser till att det blir rätt från början.

Jag behöver bara hjälp med redovisning, går det?

Behöver du bara hjälp med redovisning och ingenting annat så stöttar vi dig med det också, vi hjälper flera kunder med att bara utvalda delar av ekonomiarbetet, vi skräddarsyr våra tjänster efter ditt behov.

Jag har precis startat ett företag, hjälper ni mig hela vägen?

Om du precis startat ett företag har du säkert många frågor, vi kan hjälpa dig med registrering hos Skatteverket, formalia på din kundfaktura, bolla frågor, komma igång med redovisning, och beräkna lön. Precis alla de tjänster som du behöver kan erbjuda, du väljer själv hur du vill använda oss.

Mer tjänster från Metric Accounting

Redovisning

Redovisning är allt ifrån bokföring, skatte- och momsfrågor, kund- och leverantörsreskontra, ekonomisk rapportering etc. Vi hjälper ditt företag utifrån företagets behov och förutsättningar. Du väljer själv hur du vill använda oss.

Effektivt, flexibelt och enkelt
Digitalt om du vill
Ditt företag - Ditt val
Läs mer om Redovisning

Affärsrådgivning

För många företag är vi så mycket mer än ”bara siffror”. I vårt arbete lägger vi stor vikt vid att analysera företaget. Vi gör det genom att se till helheten, d.v.s. produkter, människor, lönsamhet, kvalitet i ekonomisk information och rapportering. På så sätt kan vi guida dig till en bättre affär.

Stöd i beslut
Nulägesanslys och framtidsmål
Din partner i företaget
Läs mer om Affärsrådgivning

Lön och HR

Medarbetaren är företagets viktigaste resurs, vi hjälper er så att lönehanteringen blir helt rätt, lagenligt och i tid, men det är bara början för oss. Vår styrka ligger i vår starka kompetens i att både förbättra processen men också att vara en partner i alla frågor som rör ersättning och avtal för er personal. Allt för att du ska kunna fokusera på att driva din verksamhet.

Rätt lön i rätt tid
Tidseffektiv och smidig hantering av underlag
Eget Lönekontor oavsett storlek på ditt företag
Läs mer om Lön och HR

Internationellt

Företagets marknad och omvärld är idag gränsöverskridande. Vi hjälper dig att etablera dig utanför Sveriges gränser, antingen genom vår systerbyrå Balanco som har närvaro i flera länder eller genom en av våra många samarbetspartners.

Samma engagemang utanför Sveriges gränser
Etablering i Sverige? Vi hjälper dig hela vägen
Din partner oavsett världsdel
Läs mer om Internationellt